top of page

Jak dbać o zdrowie?


Tak na prawdę mamy tylko 2 sposoby dbania o swoje zdrowie. Mówiąc "dbanie o zdrowie" mamy na myśli dbanie o dobrostan psychofizyczny, zdrowie organów, witalność, sprawność, oraz równowagę wewnętrzną i skuteczne zarządzanie stresem.

Zatem o zdrowie możemy dbać w sposób proaktywny lub reaktywny.

Model reaktywny to praca z problemem i jest domeną medycyny zachodniej. Wydaje się logicznym podejściem, ale nie wszystko co logiczne jest najlepsze. Kiedy zdamy sobie sprawę, że wystarczyłoby poświecić 5 minut dziennie, aby konkretna dysfunkcja nie wystąpiła zdamy sobie sprawę, że bardzo często jesteśmy odpowiedzialni za nasz problem prostym zaniechaniem. Zapobiegać jest dużo łatwiej niż leczyć. A politycy wiedzą, że także dużo taniej. Podejscie reaktywne oznaczą konieczność cofania patologii wewnętrznych które nagromadziły i skompensowały się z czasem. Im dłużej trwa problem tym więcej negatywnych zmian miało czas wystąpić. Niezależnie od tego czy mówimy o zaburzeniu autonomicznego układu nerwowego (np. poprzez przewlekły stres) czy o niepoprawnym działaniu komórkowym przywracanie go do stanu fizjologii wymaga tym więcej czasu i energii im dłużej organizm zmaga się z zaburzeniem


Proaktywne podejście leży na zupełnie drugiej stronie szali i ma w sobie założenie "wyprzedzania" problemów. Jednym dobrym słowem opisującym ten sposób działania jest PREWENCJA. Człowiek który tak podchodzi do swojego dobrostanu stara się niedopuścić do przekroczenia progu możliwości samoregulacyjnych jego organizmu. Wymaga wsłuchiwanie się w swój organizm i wyczuwania jego potrzeb. Przydatna jest także obserwacja siebie. Jak to się przekłada na praktykę:

Na przykled czując, że organizm nie radzi sobie ze stresem wdrażamy praktyki oddechowe, zwiększamy ilość spacerów i techniki relaksacji. Innym przykładem jest kiedy zauważając częstsze skurcze mięśni wybieramy się na masaż, sprawdzamy stan nawodnienia, czy wysycenia witaminami i mikroelementami. Proaktywne podejscie wykracza daleko głębiej niż tak proste działania. Określa mądrość dbania za wczasu o swój organizm, opiekowanie się nim jak dzieckiem lub najukochańszym zwierzakiem.



Krocząc ścieżka proaktywną możemy uniknąć zdecydowanej większości chorób i poważnych problemów. Możemy być dużo bliżej równowagi wewnętrznej naszego organizmu. A co najważniejsze i bardzo pragmatyczne, unikniemy konieczności powaznych terapii, stresu, i wydawania dużych pieniędzy na leki i wizyty u lekarzy🤗

11 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

R.E.S.E.T. - Równoważenie stawu skroniowo-żuchwowego

Najbardziej ruchomy, niezbędny to przeżycia bo umożliwiający odżywianie się, regulujący orientacje płaszczyzn ciała, a do tego najczęściej używany staw w ludzkim organizmie. Staw skroniowo-żuchwowy je

Kinezjologia przy bólu karku i napięciu mięśni.

Czy praca energetyczna może wpłynąć na korekcje postawy? Jak kinezjologia podchodzi do bólu i typowo napięciowych problemów ciała? Dlaczego nie zawsze chodzi o rozluźnienie mięśnia masażem, gdy odczuw

Kinezjologia jako wsparcie leczenia

Kinezjologia nie leczy, nie zastępuje psychoterapii, nie zastępuje leków i nie jest sposobem na wróżenie ani odkrywanie wiedzy tajemnej. Test mięśniowy jest potężnym sprzymierzeńcem w powrocie do zdro

Comments


bottom of page